Van mediteren word je niet alleen ontspannen en rustig, maar ook alerter en helderder van geest. En 10 minuten per dag is al genoeg om resultaat te merken!

Wil je af en toe mediteren maar kan je je niet genoeg concentreren. Of vind je het leuk om samen te doen? Dan kan je je aanmelden voor een meditatiegroep van maximaal 8 personen (ook als je nog nooit gemediteerd hebt). We mediteren 2 keer per maand en drinken tussendoor een kopje thee. Gewoon een ontspannen momentje voor jezelf. Matjes, kussens en dekens zijn aanwezig in de praktijk. De tijdsduur is ongeveer 1 – 1,5 uur en de kosten zijn € 7,50 per keer.

De meditatieavonden zijn op maandag van 19.30 – 21.00. Op de volgende datums*: 9 en 30 september; 14 en 28 oktober; 18 november; 2 en 16 december 2019; 6 en 20 januari; 3 en 24 februari 2020.

*de datums zijn onder voorbehoud van eventuele wijzigingen. Hiervan word je als deelnemer altijd op de hoogte gesteld via een WhatsApp bericht. Aanmelden  


Meer over mediteren

Meditatie is een manier om je lichaam en geest te laten ontspannen. Het is een manier van ontspannen waarbij je wakker, alert en geconcentreerd aanwezig blijft. Het is dus niet de bedoeling dat je in slaap valt. Bij mediteren voldoet, volgens het ABC van meditatie, elke meditatie aan de volgende drie basisprincipes:

1) We focussen op één ding of object om onze geest te concentreren. Deze focus kan o.a. op onze ademhaling; een woord dat we herhalen; sensaties in ons lichaam; of zelfs onze gedachten zijn. Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze zintuigen. Als we ruiken, voelen, luisteren of proeven ontsnappen we aan onze gedachtespinsels en zijn we weer in het moment.

2) Als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar ons meditatieobject of focus. We proberen onze gedachten niet weg te stoppen of te onderdrukken. Vechten om onze geest tot rust te brengen heeft niets met ontspannen en relaxen te maken. Het hele proces is alsof we met een camera op een object inzoomen. Het object treedt op de voorgrond en alle andere zaken zijn wel aanwezig maar verdwijnen naar de achtergrond. Iedere keer als we afgeleid worden door objecten op de achtergrond, zoomen we weer in op ons object op de voorgrond. Dit proces herhaalt zich tijdens een meditatie soms wel een oneindig aantal keer.

3) Alle gedachten en sensaties laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. Als we mediteren horen we nog steeds het geluid van voorbij razend verkeer. Voelen we nog steeds de kater van gisteren; denken we nog steeds aan de klussen die we morgen moeten doen etc. Het grote verschil is dat deze afleidingen ons niet meer hoeven te storen. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen, conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. We accepteren het huidige moment zoals het is.


Mediteren helpt onder andere om:

• Te leren te ontspannen
• Stress en spanning te verlichten
• Gezondheid te verbeteren
• Focus en concentratie te verbeteren
• Zelfbewustzijn en persoonlijke groei te ontwikkelen
• Je creativiteit en intuïtie te vergroten
• Mentaal te groeien

Mijn ervaring is dat je door de diepe ontspanning die geregelde meditatie met zich meebrengt het bewustzijn vergroot; het concentratievermogen verbetert; je een dieper gevoel van tevredenheid en geluk ontwikkelt. Het komt vanuit jezelf. Je bent niet meer afhankelijk van geluksmomenten om je heen om geluk te ervaren.