Van mediteren word je niet alleen ontspannen en rustig, maar ook alerter en helderder van geest. En 10 minuten per dag is al genoeg om resultaat te merken!

Wil je af en toe mediteren maar kan je je niet genoeg concentreren. Of vind je het leuk om samen te doen? Dan kan je je aanmelden voor een meditatiegroep van maximaal 8 personen. We mediteren 2 keer per maand en drinken tussendoor een kopje thee. Gewoon een ontspannen momentje voor jezelf. Matjes, kussens en dekens zijn aanwezig in de praktijk. De tijdsduur is ongeveer 1 – 1,5 uur en de kosten zijn € 7,50 per keer.

De eerstvolgende datums zijn in september  en volgen binnenkort op deze pagina. De datums krijg je ook per email toegestuurd. Aanmelden 

Meer over mediteren

Een manier je in staat stelt om je lichaam en geest te laten ontspannen. Het is een manier van ontspannen waarbij je wakker, alert en geconcentreerd aanwezig blijft. Het is dus niet de bedoeling dat je in slaap valt. Bij mediteren voldoet, volgens het ABC van meditatie, elke meditatie aan de volgende drie basisprincipes:

1) We focussen op één ding of object om onze geest te concentreren. Deze focus kan o.a. op onze ademhaling; een woord dat we herhalen; sensaties in ons lichaam; of zelfs onze gedachten zijn. Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze zintuigen. Als we ruiken, voelen, luisteren of proeven ontsnappen we aan onze gedachtespinsels en zijn we weer in het moment.

2) Als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar ons meditatieobject of focus. We proberen onze gedachten niet weg te stoppen of te onderdrukken. Vechten om onze geest tot rust te brengen heeft niets met ontspannen en relaxen te maken. Het hele proces is alsof we met een camera op een object inzoomen. Het object treedt op de voorgrond en alle andere zaken zijn wel aanwezig maar verdwijnen naar de achtergrond. Iedere keer als we afgeleid worden door objecten op de achtergrond, zoomen we weer in op ons object op de voorgrond. Dit proces herhaalt zich tijdens een meditatie soms wel een oneindig aantal keer.

3) Alle gedachten en sensaties laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. Als we mediteren horen we nog steeds het geluid van voorbij razend verkeer. Voelen we nog steeds de kater van gisteren; denken we nog steeds aan de klussen die we morgen moeten doen etc. Het grote verschil is dat deze afleidingen ons niet meer hoeven te storen. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen, conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. We accepteren het huidige moment zoals het is.

Wil je zelf een keer mediteren?

Zoek dan om te beginnen een rustige plek, of creëer een rustgevende omgeving. Waar je kunt zitten of liggen. Zorg hierbij wel dat je niet in slaap valt. Je kunt in een kleermakerszit of op een stoel gaan zitten of voor de lenigen onder ons in de lotushouding. Zorg er in ieder geval voor dat je comfortabel maar rechtop zit. Op een stoel kun je de voeten voor je op de grond zetten. Probeer bij het rechtop zitten niet tegen de rugleuning aan te ‘hangen’. Het is goed om ontspannen te zijn, maar ook alert en geconcentreerd te blijven.

Wanneer je een voor jou comfortabele positie hebt gevonden ga je rustig op je ademhaling letten. Adem rustig en voel hierbij hoe de lucht via je neus naar binnen en weer naar buiten gaat. Je kunt nu ook een woord of zin gaan herhalen. Of iets anders waar jij je aandacht op gericht kan houden. Bijvoorbeeld het op en neer gaan van je buik tijdens de ademhaling. Het gaat erom dat je een concentratiepunt vindt waar je naar terug kunt keren. Steeds als je opmerkt dat je bent afgedwaald. Let erop dat je het afdwalen niet veroordeelt en gewoon rustig terugkeert naar je concentratiepunt. Je kunt beginnen met een paar minuten en dit langzaam uitbreiden naar wat jij prettig vindt. En wanneer je het lastig vindt om je te concentreren tijdens het mediteren; of samen mediteren fijner vindt, kun je je aanmelden voor de meditatiegroep bij Praktijk In Balance.

Volgens  het abc-van-meditatie helpt mediteren o.a. om:
• Te leren te ontspannen
• Stress en spanning te verlichten
• Gezondheid te verbeteren
• Focus en concentratie te verbeteren
• Zelfbewustzijn en persoonlijke groei te ontwikkelen
• Je creativiteit en intuïtie te vergroten
• Mentaal te groeien

Mijn ervaring is dat je door de diepe ontspanning die geregelde meditatie met zich meebrengt het bewustzijn vergroot; het concentratievermogen verbetert; je een dieper gevoel van tevredenheid en geluk ontwikkelt. Het komt vanuit jezelf. Je bent niet meer afhankelijk van geluksmomenten om je heen om geluk te ervaren.